Op onze Elbefietstocht spoorden wij terug van
Maagdenburg naar Dresden. Eigenlijk gaat deze blog maar over één monument: de Frauenkirche.
Op het einde vertel ik nog iets over een uniek natuurlandschap in de omgeving
van Dresden: de Bastei.
Dresden is op het einde van de oorlog het
slachtoffer geweest van een vreselijk bombardement. Als men al vragen kan
stellen over de Brits- Amerikaanse strategische bombardementen, dan zeker over
dat van Dresden. Het boek Der Brandt van Georg Friedrich gaat
daarover. Men is het trouwens nog altijd niet eens over het aantal doden: de
nazipropaganda sprak van 200.000 doden. Een onderzoekscommissie van de DDR kwam
uit op 35000. Een nieuwe commissie klopte af op 27.000 in 2010.
Na de
oorlog is er heel wat debat geweest over wat men met de historische binnenstad
zou doen: heropbouwen of afbreken. Maar in 1966 werd besloten de ruines van de
Frauenkirche te behouden als een monument.Daar werd ieder jaar op de verjaardag van het
grootste bombardement op Dresden een stille wake gehouden waar duizenden mensen
aan deelnamen. Deze wake groeit uit tot een protestmanifestatie voor de
hereniging.
Na de Wende werd besloten die kerk terug op te
bouwen. En sindsdien is deze kerk een splijtzwam. De stille vredeswake is vervangen
door een confrontatie tussen 200 rechtsen en 2000 antifa. Hierbij de
geschiedenis van deze unieke kerk.
De Frauenkirche : protestants?
De Frauenkirche werd gebouwd door de lutherse gemeenschap, ofschoon de
keurvorst van Saksen, August der Starke, katholiek was. Op zichzelf dus een
symbool van religieuze verdraagzaamheid. De Lutheranen hebben alles zelf
gefinancierd. De bijdrage van de keurvorst beperkte zich tot een gift van
28.000 Talers, geld dat eigenlijk was ingezameld voor de huisvesting van
de Salzburgse Protestantse vluchtelingen. Zo ziet men dat de
vluchtelingencrisissen van alle tijden zijn. En Pruisen is onder andere
daardoor groot geworden. De koning van Pruisen had zich vrijgeviger getoond
tegenover die vluchtelingen en zij waren verder naar Pruisen getrokken.
De Frauenkirche refereert naar Onze Lieve Vrouw.
Ja maar, de protestanten vereren toch OLV niet? Inderdaad, maar de kerk die
vroeger op die plaats stond heette zo en de naam is overgegaan op de nieuwe kerk.
Een architectuur voor de protestantse liturgie
Rond 1700 gaf Leonhard Christoph Sturm de protestantse kerkenbouw een
nieuwe richting. Hij ontwierp de eerste kerken met balkons in een
halfrond. Voor hem moest men «in een
gegeven ruimte het maximum aan toehoorders kunnen plaatsen die het recht hebben
alles goed te zien en te horen, en tezelfdertijd de klasse- en
fortuinverschillen te respecteren ». Deze principes zijn magistraal
toegepast in Dresden.
De centrale structuur past natuurlijk wonderwel in het protestantse geloofsprincipe
dat God onder de mensen is. De protestantse eredienst met prediking
en samenzang vraagt
het samenkomen van de gemeenschap in een centrale
ruimte en het samenbrengen van preekstoel,
de doopvont en orgel rond een altaar
dat eigenlijk een toneeldecor is. In die periode was het koor en altaar van de
katholieke kerken afgesloten van de ruimte voor de gelovigen door een koorgestoelte,
zoals trouwens bij de orthodoxen nog altijd de regel is. De Jezuïeten zijn bepaalde
aspecten van de protestantse kerkarchitectuur gaan kopiëren in hun barokkerken.
Een halve eeuw later is zelfs de liturgie veranderd in heel de katholieke kerk:
de meeste koorgestoelten zijn afgebroken en bevinden zich nu achteraan in de
kerk, als ze al niet op het stort zijn beland.
Voor de Frauenkirche is de architectuur ook
bepaald door het feit dat men die kerk moest bouwen op de
relatief kleine oppervlakte van de oorspronkelijke kerk.
De kerk is het werk van de stadsbouwmeester George Bähr.
De eerste steen is gelegd in 1726. Bähr paste
meesterlijk de principes van Sturm toe. Zijn kerk is een schoolvoorbeeld van
Lutherse kerkenbouw. De eerste indruk als men de kerk binnenstapt is: ik ben in
een operagebouw. En dan zijn nog bepaalde aspecten van het oorspronkelijk
project van Bähr
afgezwakt: hij plaatste de spreekstoel centraal, maar om akoestische
redenen werd een tweede preekstoel opgericht tegen een pijler. De banken van
het parterre zijn concentrisch naar het altaar gericht. Aan drie zijden van het
gebouw zijn er vijf verdiepingen loges, goed voor twee derde van de plaatsen.
De kerk heeft zeven deuren waarvan drie direct naar de balkons leiden. Geen
enkele van die deuren is groter dan de andere: iedere gelovige gelijk voor God?
Of toch bijna: de eerste galerij was verdeeld in individuele gebedskamers met
een venster naar de kerk toe. Bij de wederopbouw heeft men dit detail laten
vallen. Die VIP loges waren integraal deel van het businessmodel: de verkoop
van de loges moest het gebouw helpen betalen evenals de verkoop van graven in
de crypte. De zijtorens zijn eigenlijk de toegangstrappen naar de balkons. De
kerk werd ingewijd met een concert door Bach in 1736 . Hij componeerde voor die
gelegenheid ‘zur Einweihung der Orgel’.
Hierbij het nieuwe orgel https://www.youtube.com/watch?v=JmfhxvNVGnM
En hierbij een youtubeopname van een vreselijke
klank- en beeldkwaliteit maar die een heel goed zicht geeft op de ruimte van de
kerk https://www.youtube.com/watch?v=lpmPrG1Ce2k
De Frauenkirche, een technisch meesterwerk.
De 100 meter hoge koepel, die Steinerne Glocke
of de "Stenen Klok", is niet alleen mooi. De koepel is ook een
technisch hoogstandje. Bähr had de buitenkoepel oorspronkelijk in hout
voorzien, naar het model van Santa Maria della Salute in Venetië. Hij stelde
later een goedkopere stenen koepel voor, hoewel velen twijfelden aan de
haalbaarheid daarvan. In 1733 begon men met de koepel maar heel snel traden
barsten op in de pijlers doordat die het gewicht van die stenen koepel niet
konden dragen. Men moest daardoor het plaatsen van de lantaarn bovenaan
uitstellen. In feite rust de koepel op de binnenste rij pilaren. Doordat die
peilers uit zandsteen niet homogeen waren traden heel snel in de zwakke stukken
barsten op. In 1735 al, een jaar na de inhuldiging, moest men al hier en daar
de peilers versterken met ijzeren banden, en ringankers inwerken. In 1930 werden
opnieuw stalen banden en muurankers ingemetst. In 1938 moest men de
peilerfundamenten et de basis van de koepel versterken met een ring in gewapend
beton.
Maar het basisontwerp was gezond. Zo gezond dat
de kerk bleef staan tijdens het bombardement van 1945. Ze vloog wel in brand
door de vonken van de vuurstorm die de stad in de as legde. Toen de zon opkwam
en het vuur minderde stond de koepel nog recht. Het is slechts op 15 februari
om 10 uur s‘morgens dat de koepel instortte, waarschijnlijk doordat de
staalelementen die de zwakke peilers ondersteunden door de hitte hun
draagkracht verloren waren. Daardoor is de symboolwaarde van de Frauenkirche zo
hoog: ze is ingestort nadat de vuurzee was gaan liggen en de mensen dachten dat
ze de orkaan doorstaan hadden.
de zwartgeblakerde stenen zijn oorspronkelijk |
De kracht van het ontwerp van Bähr bleek in de
heropbouw. Men heeft de stenen uit dezelfde steengroeve gehaald maar iedere
steen eerst getest op zijn weerstand. Vervolgens heeft met de stenen op
computergestuurde machines in de juiste vorm gekapt. En men heeft de
ringvormige stalen versterkingen die in de dertiger jaren waren aangebracht terug
aangebracht.
De zwarte stenen die men ziet zijn
zwartgeblakerd: Een eerste 600 m³ zijn gerecupereerd in 1948/49 en verder
werden bij de wederopbouw uit de ruines zoveel mogelijk stenen gered.
Wederopbouw of niet?
Net zoals overal in de DDR stond bij de
wederopbouw van de stad de huisvesting van de mensen centraal. En die uitdaging
is gelukt: de laatste oost-duitsers die op de wachtlijst stonden hebben eind
1989 hun appartement gekregen, maar de DDR bestond al niet meer.
Het grote Dresdner Aufbauplan van 1946 voorzag
de wederopbouw van de Frauenkirche. De tentoonstelling van 1946 «Das neue Dresden » maakte een onderscheid tussen heropbouw
en nieuwbouw. Het nieuwe Dresden moest gebouwd worden volgens het model van een
grote socialistische stad (« sozialistische Großstadt ») met een functionele
structuur en brede lanen. Dit is het landschap dat men ziet bij het buitenkomen
van het hoofdstation, met de Postplatz en de Pirnaischer Platz. De principes
van Auflösung der Großstadt werden ontwikkeld in de 16 principes van het urbanisme
van de DDR die door de ministerraad werd goedgekeurd in juli 1950
Maar dat wil
niet zeggen dat de uiterst-linkse standpunten niet bestonden. In 1958 wilde men
de ruïne van de kerk opruimen om er een park te maken. Maar gelukkig vond de
stad daar niet het geld voor en in 1963 plaatste men een rozenhaag errond, ook
om diefstal te vermijden. In 1966 besloot de stad de ruïne als monument te
erkennen, zoals men in Berlijn gedaan had met de
Kaiser-Wilhelm-Gedächtniskirche.
het project van Hänsch van 1956 voor zijn Haus der Kultur
|
Achter dat rozenpark – een manier om geen
onomkeerbare beslissingen te nemen - zat de architect Hänsch. Deze metser uit
een technische school kon in 1948–51 een ingenieursopleiding volgen in Dresden.
Hij was van 1951 tot ‘73 architect in het planbureau van de stad. In 1974 wordt
hij chef-architect voor de heropbouw van de Semperoper, een werk dat tien jaar
zal duren. De Semperoper wordt de modernste opera van Europa. In 1979 komt daar
het Residenzschloss bij, ter gelegenheid van de dertigste verjaardag van de
DDR. Deze twee werven zijn de grootste restauraties geweest van de DDR. Hij
richtte een school op voor de restauratie van het patrimonium, en vormde er
steenkappers en beeldhouwers.
Vanaf 1982
werd de Frauenkirche het symbool van de vredesbeweging in de DDR.
Later kwamen daar vreedzame demonstraties tegen
het regime van de DDR bij. In 1989, kort voor de Wende groeide het aantal
deelnemers tot in de tienduizenden.
Ter gelegenheid van een architectuurwedstrijd
stelden Bulgaarse urbanisten in 1987 nog de heropbouw van de Frauenkirche voor
en ze wonnen daarmee de eerste prijs in 1989. Maar de DDR valt in elkaar en de
Bondsrepubliek herneemt het project, in het kader van de hereniging.
De reconstructie zit eigenlijk op de limiet van
het Handvest van Venetië van 1965 en van de Europese conventie van Granada van
1985. Deze maken het onderscheid tussen anastylose, de heropbouw van een
monument op basis van oorspronkelijk materiaal en een heropbouw op basis
van nieuwe elementen. Artikel 15 sluit a priori «iedere heropbouw uit met uitzondering van een anastylose ». De paar
gerecupereerde zwartgeblakerde stenen van de kerk kunnen moeilijk wegsteken dat
het gros van de gebruikte elementen nieuw is. Maar net als bij een veldslag
waar aan de overwinnaar veel vergeven wordt gaat men ook bij de Frauenkirche
het overtreden van een Handvest vergeven, in het licht van zo’n verbluffend en
mooi resultaat. En het moet gezegd dat – waarschijnlijk omdat de behoeders van het
Handvest van Venetië hen op de vingers keken – alles gedaan is om terug op te
bouwen op basis van zo oorspronkelijk mogelijke tekeningen. In de tijd van Bähr
werkte men nog niet met gedetailleerde plannen, maar die heeft men wel
teruggevonden bij een van de eerste restauratiewerken.
Wanneer je dus in Dresden rondwandelt, denk dan
eens aan de grote debatten over de plaats van die oude stenen in een moderne
mensvriendelijke stad. De DDR was een dictatuur voor alles wat met de socialistische
staatsstructuur te maken had. Maar dat heeft niet verhinderd dat buiten dit
heikel onderwerp over onderwerpen zoals urbanisme (of onderwijs) veel en heftig
is gediscuteerd, en het is niet noodzakelijk de partijleiding die aan het
langste eind trok…
De Bastei
Wie in Dresden is moet de Bastei in de Sachsische Schweiz gaan bekijken. Het
Elbsandsteingebirge biedt fantastische panorama’s. De Bastei is met zijn
driehonderd meter hoge pilaren van versteend zand de parel van een nationaal
park. Voor wie er vanuit de Elbevallei naar toe wil kan dit doen vanuit Wehlen, een goed uur klimmen – te voet.
Een andere mogelijkheid is 45 minuten wandelen vanuit Rathen. En met de wagen
kan men best in de P&R vanuit Lohmen een pendelbus nemen
http://josschmitz.eu/Oost-Duitsland/bastei.htm
mooie foto’s bastei
Van daaruit
vertrokken wij met de wagen naar Praag. De stad stond in onze bikeline
Radtourenbuch "Elbe-Radweg" als
beginpunt van de Elberadweg; onterecht, want Praag ligt aan een zijrivier: de
Moldau. De fietsweg in Tsjechië biedt een totaal ander landschap al was het
maar omdat de Elbe op verschilldende plaatsen door een vrij smalle vallei
passeert waar de fietsweg pal langs de spoorweg en/of de grote weg ligt.
Vergeet niet dat euro’s moeten omgewisseld worden in kronen; een operatie die
wij al bijna vergeten waren maar die niet het minste probleem stelt. En
Tsjechië werd ook niet gedekt door ons GPS contract. En voor de wagen is er een
autostradevignet.
Mijn vorige blogs over de Elbefietstocht
Aucun commentaire:
Enregistrer un commentaire